יום רביעי, 14 באוגוסט 2024

הורדת דירוג האשראי של ישראל: מה זה אומר ואיך זה משפיע עלינו?

סוכנות הדירוג Fitch הורידה את דירוג האשראי של ישראל מ-A+ ל-A. מה זה אומר? דירוג אשראי הוא מדד של אמון פיננסי, שמשקף כמה הסוכנויות מעריכות את יכולתה של מדינה להחזיר חובות. כשהדירוג יורד, זה סימן שהסיכון הכלכלי גדל.


Simple graph showing a downward trend from 'A+' to 'A' with a downward arrow, representing the downgrade of Israel's credit rating


למה זה קרה?
הורדת הדירוג נובעת מהמלחמה המתמשכת עם חמאס בעזה ומהסיכונים הגיאופוליטיים המתגברים באזור. המלחמה גורמת לעלייה בהוצאות הביטחוניות, פוגעת בהשקעות, ומעלה את יחס החוב לתמ"ג של המדינה.

איך זה משפיע עלינו, האזרחים הפשוטים?
כאשר הדירוג יורד, המדינה נאלצת לשלם יותר על הלוואות כי יותר קשה לגייס כסף ממשקיעים חיצוניים כי האמון בכלכלה יורד, וזה עשוי להשפיע על כולנו בכמה דרכים:

  1. השקל צפוי להחלש: בעקבות הורדת הדירוג והפגיעה באמון המשקיעים, השקל צפוי להחלש מול מטבעות אחרים. מה שיגרום לעלייה במחירי מוצרים מיובאים, מה שיוביל להתייקרות יוקר המחיה.

  2. הוצאות הממשל: ההורדה תגרום למדינה לשלם ריביות גבוהות יותר על החובות שלה, מה שעלול להוביל להגדלת הגירעון התקציבי. כדי להתמודד עם זה, הממשלה עלולה להידרש לצמצם הוצאות על שירותים ציבוריים או להעלות מיסים, מה שישפיע ישירות על כולנו.

  3. יוקר מחיה: ההיחלשות של השקל תגרום לעלייה במחירי מוצרים מיובאים כמו מזון, דלק ואלקטרוניקה. זה יגרום לעלייה ביוקר המחיה הכללי ויקטין את כוח הקנייה שלנו.

  4. פגיעה בכלכלה המקומית: אמון נמוך של משקיעים יכול להוביל להאטה בהשקעות המקומיות, מה שעלול להוביל לפגיעה בצמיחה הכלכלית ולהגברת האבטלה. כך, גם המשרות שלנו עלולות להיות בסיכון.

  5. השפעה על הפנסיה והחסכונות: קרנות הפנסיה והחסכונות שלנו מושקעים בחלקם הגדול בשוק ההון. הורדת הדירוג והמצב הכלכלי המתוח עלולים לגרום לירידות בשוק, מה שישפיע על ערך החסכונות והפנסיות שלנו.



המידע המובא באתר מציג את דעתו האישית של הכותב בלבד והינו לידע כללי בלבד ואין לראותו משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשיר פיננסי אחר. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ או שיווק השקעות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה